Praatdag - Reisverslag uit Brussel, België van Wim - WaarBenJij.nu Praatdag - Reisverslag uit Brussel, België van Wim - WaarBenJij.nu

Praatdag

Door: Wim Oversteegen

Blijf op de hoogte en volg Wim

26 Augustus 2007 | België, Brussel

Vandaag een pracht dag gehad, zal wel vol tikfouten komen; want ik zit achter een Belgisch keyboard in een jeugdhotel (jawel 60+ in een jeugdhotel)in Geraardsbergen, (voor de ingewijden een keyboard met azerty dus). We vertrokken vanmorgen vanuit Mechelen; nog even de Grote Markt op; mooie kathedraal; maar veel troep omdat er het Maanrock festival was geweest. Door naar Honsbeek en verder langs de Leirekensroute, Peter Kl dat is wat voor jou; deze route is aangelegd op het trace van een spoorbaan van Antwerpen naar Noord Frankrijk; lijn is inmiddels opgedoekt; maar je fietst langs oude stationnetjes, staties genoemd. Bij Baerdegem op zo'n statie koffie gedronken en daar spraken ons twee Belgen aan, Louis wilde ook volgend jaar naar Santiago, dus was vol belangstelling. Samen met zijn maatje hebben ze ons naar Aalst gebracht, een mooi gebaar. In Aalst hebben we de St Martinus kerk bezocht en speciaal voor Elly een kaarsje hebben opgestoken. Verder het gemeentehuis bezocht, waar de stadswacht ons (op zondag!)ook de feestzaal liet zien. Ook daar werden we aangesproken door diverse mensen, waaronder Jan van Os, die ook veel voor het Genootschap doet.Jan met zijn echtgenote op ronde door Belgie met de fiets uit Nederland, 73 jaar en geen grammetje vet. De Nederlanders (waarmee we samen in Breda geslapen hebben) ook daar weer gezien. In Aalst op een bankje nog gegeten met koffie uit de McDonalds. Aalst roept bij jeugdherrineringen, maar daarover later meer, als dat qua typetijd nog lukt. Vanuit Aalst via het jaagpad langs het riviertje de Dender naar Geraardsbergen. In Ninove werden we weer aangesproken, door een Belgisch echtpaar, de man met een Santiago shirt aan, uiteindelijk hebben ze ons vrijwel tot Gerardsbergen langs de Dender verder gebracht, zijn vrouw bleef in een prachtige cadans steeds voor. Wij verder langs de Dender, daar bleef Sonja (een charmante Belgische van een jaar of veertig) achter ons hangen. Uiteindelijk gestopt en met Sonja ook een praatje gemaakt, ook zij had naar Santiago gefietst en wilde dit jaar (of volgend jaar) naar Rome fietsen; Zij had wel een fiets van Jan Snel (??) uit Utrecht. Toen ze uit het zicht was, hebben wij natuurlijk nog even Sonja o Sonja gezongen. In Geraardsbergen aangekomen, vroegen we de weg naar de Muur (bekend voor wielerliefhebbers / minder bekenden kijk volgend jaar naar de Ronde van Vlaanderen). We zouden, zo wilde Peter de Muur, slechts tot aan het kapelletje beklimmen, dat zou halverwege of 3/4 zijn. Het begon al heel steil en uiteindelijk was het kapelletje helemaal boven. Klein stukje gelopen, maar het merendeel gefietst: WIJ HEBBEN DE MUUR OP GEFIETST MET VOLLE BEPAKKING, ik was toch een beetje trots. Boven op de berg ook mattentaart gegeten, voor de IBM-ers bekende kost, ik heb het boven afgesloten met een Hoegaarden. Ook daar weer mensen gesproken, ook bij de afdaling. Op weg naar de Jeugherberg zijn we weer begeleid. Ik ga nu stoppen;we gaan eten. 61 km effectief gefietst, 80 in werkelijkheid, schiet dus lekker op, maar wel een prachtige dag; Morgen naar Wallonie en dan La Douce France.

• 27 Augustus 2007 - 07:43

Marcel Van Der Lugt:

Wat ben je in hemelsnaam aan het doen.
    Je kunt beter gaan skien.

Succes met je verdere tocht

Marcel

• 27 Augustus 2007 - 15:27

Jose:

Ha die Wim en Peter, wat hebben jullie in korte tijd al veel meegemaakt en gezien zeg!
    En top dat je met volle bepakking de muur bent op gefietst. Wat zouden mijn ouders nu wel zeggen van jou. Niet katholiek en dan toch de kerk in.
    Ik heb afgelopen weekend genoten op de boot. Veel gelachen maar af en toe ook een traan. Je snapt waarom.
    Veel plezier.
    Knuffel voor jullie. Jose