De vierde dag, weer anders - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wim - WaarBenJij.nu De vierde dag, weer anders - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wim - WaarBenJij.nu

De vierde dag, weer anders

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

27 Augustus 2007 | Frankrijk, Parijs

De vierde dag zijn we in Somain gestopt, een klein stukje in Frankrijk. Maar opa moet eerst nog wat vertellen. Lieve Max en Pepijn, jullie hebben zo prachtig de namen op de fiets geschreven, maar helaas zijn die er al weer afgesleten. Opa vindt dat heel jammer, maar hij denkt er toch vaak aan.

Afgelopen nacht hebben de 60+-ers in een jeugdhotel geslapen, een kamer voor 6 personen voor ons tweeen, ruimte genoeg dus. Ook nog een goed ontbijt gehad voor zeg maar een appel en een ei.
We hebben eerst nog Geraardsbergen bezocht, een prachtige kathedraal en een mooi stadhuis met een Manneke Pis (Max en Pepijn even niet meeluisteren / naast Brussel is er een tweede MP in Belgie).
Toen verder langs de Dender en gingen we Wallonie in, daar was het fietspad meteen een stuk minder, ging van asfalt over in een modderig zandpad. Daar kwamen we twee andere Nederlanders tegen, die verder met ons zijn meegetrokken. In Wallonie was het een beetje heuvelachtig maar een mooi gebied, helaas heel weinig cafes, die op maandag ook nog gesloten waren, dus pas rond 12.30 aan de koffie in Tourcai (Doornik). Daar hebben we ook de laatste van de krentebollen, die we in Breda hebben gekocht, veroberd. De kathedaal bezocht, die grondig werd verbouwd en die van binnen helemaal in de stijgers stond. We hebben er wel een stempel gehaald.
Vervolgens hebben we de Schelde (L'Escaut in het Frans) gevolgd. Daar kwamen we ook Ben uit Maasland tegen die al weer terug ging, omdat hij dacht dat hij verkeerd zat (Ben fietst alleen); Ook hem hebben we op sleeptouw genomen, hij haakte bij Sameon af, omdat hij er toen al ruim 100 km had opzitten en hij ging daar op de camping slapen. Met zijn vieren hebben we de weg vervolgd. Foto's gemaakt bij de (oude) grens, zowel de weggrens als de watergrens. In buurt Elpret (in de foret de Machienne) werd een wielerwedstrijdje gehouden, waar we wel "doorheen" konden fiesten. Ergens halverwege stond een man of 80 op een terras te kijken, wij natuurlijk een beetje lawaai gemaakt en toen krijgen we met z'n vieren ook applaus en gejuich terug, gewoon leuk. Langs deze route waren weinig hotels/chambres d'hotes, ik heb er eentje gebeld, maar kinderen namen de telefoon en hingen weer op, na nog een paar keer proberen, namen ze niet meer op.
Uitgeweken naar Somain, een plaatsje buiten de formele route. Mijn Frans komt langszaam weer boven, en na een paar vragen slapen we nu met zijn vieren in een Auberge hotel, vlakbij bij een snelweg. In Somain was naar het ons leek een beetje (aftands) hotelletje, dat we niet wilde nemen. De auberge, waar we nu in gaan slapen, is een beetje te vergelijken met een Campanile hotel, eenvoudig en efficient.
Onderweg hebben we gezellig met de andere Nederlanders kunnen praten, die weer om heel andere redenen deze tocht maken.
Morgen dus verder Frankrijk in.
Ieder dag is tot dusver weer anders, maar daarom juist zo leuk.
Oh ja, vandaag ongeveer 100 km gefietst en ik zit weer achter een azerty keyboard, dus excuses voor de tikfouten, ook de cijfers en speciale tekens gaan hier anders, nog een paar keer dan ben ik daar ook aan gewend.
Verder Flip, Reddie, Gerda en Tineke, ik zalf wel, maar nog geen uierzalf, komt allemaal goed.

• 28 Augustus 2007 - 09:40

Ank Nagel:

Wim wat een belevenissen in zo'n korte tij d erg leuk om dit allemaal te lezen.veel plezier en hou ons op de hoogte. groetjes Piet en Ank

• 28 Augustus 2007 - 15:06

Floor:

Papa en Peter,
    Vanuit Chamonix heel veel succes en plezier verder. Klinkt echt super! Liefs

• 29 Augustus 2007 - 19:46

Jeroen:

Papa en Peter,

Veel plezier, AJAX is volgens mij aan het verliezen dus morgen voor straf een extra 50km fietsen. Leuk verhaaltjes en fietsen maar.

• 30 Augustus 2007 - 18:23

Jo En Nel:

Leuk om je verhalen te lezen Wim. Hier is alles oké. Jo heeft zijn swing weer gevonden. Veel fietsplezier en voor ons nog veel leesplezier. Groetjes Jo en Nel.

• 30 Augustus 2007 - 19:32

Janny De Bruin:

Hallo Wim,
    Wat een kilometers leg jij af, petje af. Heel leuk om jouw verslag te lezen. Ik kijk uit naar de komende belevenissen, hou je haaks, dag, Janny

• 30 Augustus 2007 - 19:48

Hanneke:

Hoi lieve Wim en Peter,

Wat zien jullie er stoer uit zeg met die helmpjes en die afgeladen fietsen. Ik heb enorme bewondering voor jullie dat jullie dit avontuur zijn aangegaan hoor! Het is super leuk om jullie op deze manier toch een beetje te kunnen volgen. Nou geniet verder, zet hem op en pas goed op elkaar!!

Liefs van Han, en van Max en Pepijn die echt aan iedereen trots vertellen dat hun opa op de fiets naar Spanje is met een vriend. Al die kinderen komen bij mij vragen of ze een grap maken. Ze vinden jou een kanjer hoor opa!!!! xxxxxxx