Fris - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wim - WaarBenJij.nu Fris - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wim - WaarBenJij.nu

Fris

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

18 September 2007 | Spanje, Madrid

Na het Internetten liepen we even na 21.00 uur terug richting pension om te gaan eten. De Calle Juan, waar ons pension was gevestigd, stond barstenvol mensen, vanwege de feestweek, San Meteo genaamd, met ondermeer vuurwerk en natuurlijk stierengevechten. De straat heeft veel cafe's en bars, waar de mensen een bocadillo (klein broodje) of een tapas nemen. Doorgaan naar het grote plein om daar te gaan eten, leek ons geen optie, dus probeerden we de drukte te ontlopen. Alle cafe's / bars die we zagen, zaten goed vol. Uieindelijk liepen we tegen een Chinees aan, met ons erbij telde ik totaal 8 gasten Daar lekker gegeten en ook goedkoop (Tineke, Reddie, Gerda, Flip 5 gangen voor nog geen 9 Euro, ik kan ze nog bellen ...)
Terug naar het pension, nog even een helado (ijsje) genomen. We liepen tegen de stroom in, want iedereen ging naar het vuurwerk, jong en oud. De kinderen, varierend van 5 tot 12, liepen er opmerkelijk fris bij, zo'n siesta doet ze blijkbaar toch wel goed. Gelukkig was onze straat weer wat rustiger, dus redelijk geslapen. Na het afrekenen bij een bar ontbeten, waar 4 jongelui al vroeg aan een kaartspel begonnen, ze wensten ons een goede trip, ze spraken een beetje engels.
Op weg, na nog even geld getankt te hebben en de boodschappen gedaan. Vrij snel reden we op hetzelfde pad als de wandelende pelgrims, het was nog net geen processie, maar er waren er aardig wat, veel bon camino's derhalve. Na een paar km stond er een standje met een man met een grote grijze baard (bleek later een pelgrim te zijn geweest), die een eigen gemaakte stempel uitdeelde, desgewenst kon je een appel, vijg of koekje nemen, verrassend weer zo iets.
Het was nog wel droog, maar ook fris, vandaag liep de temperatuur uiteen van 14 tot 20, graden, gewoon fris dus, zeker als je wat bezweet bent geraakt. Wel een verschil met de max 41 graden, die we hebben gehad. Langs de wijnvelden van Rioja, op een veld werden de druiven al met de hand geplukt. Je ziet wel verschillende 'stijlen' van de druivestruiken, dan weer keurig in een rijtje en goed geknipt, met de druiven soms op verschillende hoogte, dan weer druivestruiken met het blad en druiven op de grond.
Bij Najero was ook weer een festival aan de gang, Santa Maria, gepaard met een paella wedstrijd. Bij de refugio (stempel en lunch) stonden 3-4 grote bakken van wel 1 meter doorsnede, waar het vlees vast in gebraden werd. Verderop bij een groot terrein zag je hetzelfde.
De wandelaars volgden van Najera een andere route dan wij. We kwamen nog Polen tegen, die toch een minder gedetailleerde kaart hadden dan wij, o.i. gingen ze een korte route nemen en gingen langs de drukke N-weg rijden, wij hadden wat lussen in de route. Bij Santo Domingo de la Calzada (Santo Domingo was toch een schlager in NL?) wilden we de kathedraal bezoeken, waar een levende kip en haan zich bevinden, echter de kerk ging pas om 16.00 uur open en dat paste niet meer in ons schema. En bezweet wachten is ook geen pretje, je koelt snel af.
Met een redelijke vlak stuk, koude wind in de rug naar Belorado, waarbij we Luc, onze Belg uit Estella met de kappote ketting nog inhaalde, hij fietste met een Duitser op. Een goed hotel gevonden, zowel het bier, de bijbehorende tapas en warme douche waren heerlijk.
Inmiddels zijn we in de provincie Burgos, de wijnvelden lijken we achter ons gelaten te hebben, de prachtige roodbruine rotsformatie van de Rioja zijn weg, in de verte zien we grijze rotsformaties.
Hopen dat het morgen weer wat warmer is.

Vandaag 93 km op de teller, totaal 2185 km en formeel nog 607 km te gaan.
Santiago, here we come (langzaam, maar gestaag).

• 18 September 2007 - 18:44

Floor:

En wat was de reden om niet even mee te feesten en van het vuurwerk te genieten? Doe je er een paar dagen langer over.....
    Veel plezier!

• 19 September 2007 - 09:27

Ilse:

En wat zie je toch veel onderweg. Oók veel van de diverse gewoonten die ieder land of streek toch weer heel specifiek maakt. Geweldig dat je ons daar door je verslagen in laat delen. Dank je!
    Goed blijven kijken hoor. Leuk voor de ons, de lezers.

• 19 September 2007 - 11:19

Ank En Piet Nagel:

wim en peter!
    Wat een geweldige belevenissen maken jullie mee, en vooral de temperatuur wisselingen.Het is een genoegen om je reisverslag te lezen wim.
    Jullie gaan toch wel snel he?.Veel plezier verder. ank