De laatste loodjes - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wim - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wim - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Wim Oversteegen

Blijf op de hoogte en volg Wim

20 Augustus 2007 | Spanje, Madrid

De laatste loodjes, of ze echt zwaar gaan wegen, dan moet nog blijken, maar goed nog 4 nachten (onrustig?) slapen, dan is het zover en brengt Tola mij met Jose naar Haarlem, waar we (Peter komt als echte fietser op de fiets, maar voor mij zijn er grenzen) rond 8:00 hopen te vertrekken. Plan voor die dag is Breda, waar we in het Begijnhof bij iemand gaan slapen. Ik dacht eerst dat een soort klooster was, maar het is gewoon een particulier huis waar we voor een appel en ei kunnen overnachten, maar blijkbaar wel gericht op pelgrims, dus dat lijkt ons toch wel leuk.
Vandaag (maandag 20 aug) hebben we vast onze eerste stempel in Haarlem gehaald, want a.s. vrijdag om 8:00 uur een stempel halen, is niet mogelijk. Het stempel hebben we (op de fiets, voor mij 100 km heen en weer) gehaald in het St. Jacobshuis, vlak bij de Spaarne, een mooi oud gebouw met binnenplaats en met een klein kapelletje erin met gebrandschilderde ramen, waar op een aantal ramen St. Jacob wordt voorgesteld.
Op de straat zelf staat een streep getekend met de officiele start van de pelgrimstocht (zie foto), even verderop staat bij het Spaarne een bord die de route naar Santiago aangeeft. Een ANWB fietsbord met groene letters, met daarop de kilometers: 2375! (zie ook de foto daarvoor).
Vandaag nog op de kermis (eigenlijk Vitus) in Blaricum geweest en daar de pastor gesproken, ik ga als oud-Blaricummer nog een stempel van de Vitus kerk halen, dus de tocht moet gewoon goed gaan.

Afgelopen zaterdag ben ik aangenaam verrast door Joop en Tineke. Zij hebben de route zo ongeveer 12 jaar geleden gefietst en zij vertelden mij over hun ervaringen, toonden hun prachtige foto-album, maar zij hadden ook een verrassing voor mij: ik kreeg een mooie St.Jacobsschelp, met daarop een persoonlijke noot. Dus die schelp gaat voor of achter op de fiets mee. Ook verrastten ze me met een zgn “worteldoek”, om tijdens rustpauzes lekker, droog en redelijk insectenvrij te kunnen gaan zitten. Ook hadden ze nog routekaarten voor me, die volgens hun ervaring erg handig zijn. Joop en Tineke, ook langs deze weg nog bedankt!

Donderdag 16 augustus ben ik nog langs geweest bij het St Jacobsgenootschap in Utrecht, echt van die heerlijk enthousiaste vrijwilligers die over hun belevenissen verhalen. Prachtig om dat aan te horen. Ik heb het St Jacobs vlaggetje en wat stickers gekocht, die ook op de fiets meegaan.

De website krijgt al wat meer bekendheid, Hans heeft me extra foto-ruimte geschonken, Hans dank je wel daarvoor, maar meer foto-ruimte heb ik, denk ik niet nodig, ik denk dat ik nu ruimte voor ongeveer 150-200 foto”s, dat is voorlopig wel voldoende.

De laatste loodjes bestaan verder uit het checken of alles gaat passen in de tassen, paklijsten op internet checken of je echt niets vergeet (of juist teveel meeneemt) en nog een paar zaakjes regelen ( zoals reserve remblokjes, lichtgewicht handdoek, extra memory card voor de camera) en dan mag het wat mij betreft (en Peter, zoals dat vanmorgen in Haarlem bleek) snel vrijdag worden ......
Voorlopig zijn de weersvoorspellingen als volgt (ik hoop dat te lezen is lezen, in Word was het duidelijker):
di wo do vr za
Zonneschijn (%) 20 10 10 30 50
Neerslagkans (%) 70 80 60 20 10
Neerslaghoeveelheid (mm) 4 4-13 1-8 0-1 0
Minimumtemperatuur (ºC) 13 15/18 13/15 13/15 11/13
Middagtemperatuur (ºC) 22 20/22 20/22 19/21 19/22
Windrichting N N N NW NW
Windkracht (bft) 3 4 4 4 3

Kortom, mijn (geleende) lijfspreuk: Gods kinderen hebben Gods weer lijkt voorlopig bewaarheid te worden en ook nog een NW wind lekker in het ruggetje mee, mooier kan haast niet!!

  • 23 Augustus 2007 - 09:41

    Lya Steenvoorden:

    Nou Wim, nog een nachtje slapen en dan: geht's los!!!!!!!!!
    Wij blijven op de hoogte. Heel veel sterkte, geluk, succes en plezier. Wij zullen een kaarsje voor je branden bij de H. Jacobus als we hem kunnen vinden in de kerk van Kortenhoef.
    Liefs van ons, Hans en Lya.

  • 23 Augustus 2007 - 15:30

    Rita Costermans:

    Wim. Zet hem op, veel succes, je gaat het redden. Aan je outfit zal het niet liggen, want die is flitsend. Dus doe voorzichtig en kom gezond terug.

    Groetjes
    Rita en Richard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Voorbereiding en reisverslag van onze trip naar Santiago di Compostela. Deze fietstrip voer ik samen uit met Peter van der Nes

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 34219

Voorgaande reizen:

28 Mei 2019 - 28 Mei 2019

De Limes

24 Juli 2017 - 24 Juli 2017

Berliner Lufte

20 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Oostenrijk met Jeroen

24 Augustus 2007 - 26 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: