Kapotte spaak en ventiel - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wim - WaarBenJij.nu Kapotte spaak en ventiel - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wim - WaarBenJij.nu

Kapotte spaak en ventiel

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

17 September 2007 | Spanje, Madrid

Gisteren avond na het internetgebeuren (het is toch iedere keer een race tegen de klok), nog een pilsje gedronken en lekker gegeten op het plein vlakbij ons hotel. Geeft toch wel een heerlijk vakantie gevoel om pas om 21.00 uur te gaan eten en dat je dan ook nog buiten kan blijven zitten, met een uitzicht op een plein, waar de kinderen nog spelen en anderen weer paraderen.
's-Morgens toch weer gewekt door de vuilniswagens dan wel van die motorkarretjes die de weg schoon spuiten, buiten de deur ontbeten (dat gebeurt meer in Spanje), de bagage mochten we na wat heen en weer gepraat (nou ja, het is meer eenrichting verkeer, je vraagt wat en er komt een uitgebreid antwoord, waar je meestal weinig tot geen snars van begrijpt) op de kamer laten staan. Op naar de fietsshop, de 'lekkere' man had gisteravond opeens een plakkaat op de deur geplakt dat hij pas om 11:00 open ging. Wachten was de minst slechte oplossing, als we door zouden rijden, met het risico dat de slag groter zou worden, zouden we in siesta tijd in Logrones zijn (waar de eerstvolgende fietsenmaker was).
Dus nog eerst maar even naar het ODT voor de noodzakelijke stempel, waar we nog even 3 aardige Duitsers van gelijke leeftijd ontmoetten, daarna koffie gedronken. Daar ontmoetten we een Belg, zijn ketting was gebroken. Hij had geen reserve ketting (of schakels), dus hij had 20 km zijn fiets geduwd, afdalen gaat dan gelukkig wel. Bij de winkel stond ook nog een Oostenrijker die een nieuwe reserve band wilde hebben, omdat zijn laatste kapot was gegaan, hij durfde zonder niet verder.
Rond 11.00 kwam de 'lekkere' baas eindelijk. Ons verhaal aangehoord en hij zou het maken. Ondertussen werden wel gewoon andere klanten geholpen. Hij had ook een pomp met drukmeter staan, dus ik vast even de spannning van mijn band controleren. Het ventiel paste echter niet, maar door al dat gebeuren was er wel wat lucht uit mijn band gelopen. Dus ik maar met mijn eigen pomp aan de slag.... Waarschijnlijk iets te ongeduldig en beetje geirriteerd omdat die pomp van hem niet paste... brak mijn ventiel af.....
Dus kon ik mijn reserveband erom gaan leggen. De fietsenmaker had echter geen reserveband van hetzelfde formaat, dus morgen in Logrones voor alle zekerheid er toch maar een proberen op te snorren. Al met al achterwiel van Peter gemaakt, mijn band weer ok en ook alles weer op spanning. Rond 12.15 uiteindelijk weg, een redelijke vertraging dus.
Wederom langs een glooiend landschap, met redelijke klimmetjes en mooie plaatsjes. Je ziet ondertussen wel meer wijnvelden hier in Navarra (voor de vinologen onder ons staan de wijnstokken in Spanje net zo ver uit elkaar als in Frankrijk??, het leek mij dat ze in Spanje iets verder uit elkaar staan)
Een klein regenbuitje gehad in het dorpje Santo Domingo de la Calzada (dorpje herbergt een kerk met een levende kip en haan, e.e.a. nav een legende, helaas ging de kerk te laat voor ons open), dat gelukkig niet de moeite waard was, qua weer boffen we nog steeds.
Na ongeveer 48 km aangekomen in Logrones, ODT nog gesloten, kathedraal nog gesloten, dus maar een stempel gehaald bij de refugio.
Omdat het inmiddels al tegen vijven liep, besloten we maar in Logrones te blijven. Eerste hotel dat we zagen vroeg 81 Euro, exclusief 7% Tax, dus maar uitgeweken naar een eenvoudig pension, echter wel een kamer op 4 hoog, goed voor de spieren met al die bagage.
In Logrones is deze week een feestweek aan de gang, een hele hoop mensen lopen met een rood of blauw sjaaltje om, vanavond om 23.00 is er ook nog een vuurwerk. Al die mensen op straat, op de pleinen en allemaal heerlijk buiten lopend dan wel zittend, geeft een mooie indruk.
Ik twijfel er aan of ik de foto's kan uploaden, krijg wat Spaanse windows messages en dat schiet niet op.
Morgen hopen we toch een weer een redelijke slag te gaan maken. Santiogo ligt nu op ruim 700 km, dus dat wordt te overzien.