Ben, gieren en beuken - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wim - WaarBenJij.nu Ben, gieren en beuken - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wim - WaarBenJij.nu

Ben, gieren en beuken

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

15 September 2007 | Spanje, Madrid

Na een lekker diner, goed geslapen, een Spaans ontbijt (het begint te wennen) op weg. Na een paar km besloot ik mijn windvanger uit te doen, omdat ik wel warm gedraaid was met die helllinkjes erbij. Peter als een diehard had geen windvanger, was wat verder vooruit. En daar kwam Ben (zie onze vorige verslagen) om de hoek, ik schreeuwde naar Peter en die kwam even terug rijden.
Praatje gemaakt en met zijn drieën verder, langs het stuwmeer Embalsa de Yesa. Het is werkelijk een prachtig landschap, gele gemaaide korenvelden, glooiend, het stuwmeer (dat toch wel natuurlijk oogt) en rotsformaties die echt grijs zijn. Het lijkt wel of er beton over die rotsen is gestort.
Via de provincies Huesca en Zaragoza gingen we Navarra in. Naar Sanguësa, waar we een stempel speciaal ondertekend door de pastoor kregen (de kaart begint inmiddels aardig vol te raken). In het plaatsje was ook een feest aan de gang, een hoop mensen liepen rond in witte kleding met daarbij het traditionele rode sjaaltje (de reden van het feest was me niet helemaal duidelijk, mogelijk toch iets met Santiago, want er is een Santioga kerk daar). Kleine kinderen liepen er met een trommel of zo`n kermis trompet "muziek" te maken. We zitten echt in Baskenland, want plaatsnamen en andere borden zijn vaak tweetalig.
Daarna een mooie tocht door de Hoz de Lumbier (kloof van Lumbier met de rivier de Aragon). Gieren zie je daar prachtig zweven in de kloof (zie foto, als dat lukt). Na de kloof haakte Ben af, hij ging naar de camping, een volgende camping zou ruim 40 km verder zijn. Vervolgens zouden wij nog 20 km doorfietsen naar onze geplande slaapplaats. We hadden een zeer stevige tegenwind, waardoor we aardig moesten "beuken". Onderweg nog het water ververst, dat was ook wel lekker. Het was ook weer vrij warm (30+), dus enerzijds was die wind wel lekker, maar wat minder had gemogen.
De geplande plaats bood alleen maar onderdak en geen eten, in het betreffende plaatsje was verder ook niets. Op advies van de eigenaresse uitgeweken naar Urroz, waar we nu in een lekker en ook wel lux hotel zitten. Zoals jullie via de "snelle update" kunnen zien, de privé computer even mogen gebruiken (het nieuws over Rita Verdonk is ons ook gemeld/ge-smst, eens kijken wat het VVD congres vandaag gaat beslissen). Om 21:00 kunnen we pas aan tafel, dus we kunnen even lekker uitrusten op bed.
Morgen 20 km naar Pamplona, voor internetten, de stad bekijken, beetje te wassen. Piet heeft ons ook nog gebeld, zij zaten al in Pamplona, maar hij is daarvandaan met de bus naar San Sebastian aan de zee gegaan, maar hij gaat morgen (za dus) terug naar Pamplona. Als het goed is, eten we daar samen.

Het weer is dus prima, veel tegenwind, temp vaak 30-32, de stemming is prima, zadelpijn is te overleven, de spieren voel je soms ook wel, maar al met al is het nu al een prachtige en onvergetelijke belevenis.

Morgen dus naar Pamplona, vandaag 86,5 km op de teller. Wij hebben nu formeel ong 1742 km op de teller, nog ong 800 km te gaan.
Ria Roks en Bertha (ontmoet in Chartes, zie vorige verslagen en Riaroks.waarbenjij.nu) zit al op ong 520 km van Santiago, ik vraag me af of zij wel genieten. Wij werden door hun watjes genoemd, maar wij genieten van alles.