Verrassende treinreis Köthen Potsdam - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Wim - WaarBenJij.nu Verrassende treinreis Köthen Potsdam - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Wim - WaarBenJij.nu

Verrassende treinreis Köthen Potsdam

Blijf op de hoogte en volg Wim

03 Augustus 2017 | Duitsland, Potsdam

Na een onrustige nacht - het hotel lag vlakbij het station en de Deusche Bahn laat 's-nachts aardig wat goederentreinen rijden.
Kwam er ook nog bij dat ik verslag van gisteren voor de helft opnieuw moest doen - dus balen en wat later naar bed.

Na het ontbijt kwam Paul met het voorstel om de trein te pakken - ik was daar geen voorstander van, we hadden nog ongeveer 200 km voor ons en het weer zag er ook goed uit.
Maar Paul zag het niet zitten en samen uit samen thuis - ik vond het wel erg jammer, maar c'est la vie (klinkt leuker dan so is dass Leben) - daarnaast hadden we de oorspronkelijk verwachte 650 km er ruim schoots op zitten.
Dus 200m nar station gefietst en daar de tickets Köthen Potsdam Rehbrücke gekocht - met een overstap in Dessau.
Via Bahnhof Rehbrucke naar centrum van Potsdam gefietst, de Tourist Office verwees naar het nabijgelegen B+B hotel, waar we twee eenpersoonskamer konden gebruiken - helaas wel racher kamer.
Ik heb de lucht proberen te neutraliseren door de gordijnen met after-shave te bespuiten en ook wat zeep op de grond - raam wijd open zodat de gordijnen doorluchten en de airco op max.

Terug naar bahnhof om de tickets voor de terugreis op zaterdag te boeken - het bleek dat op redelijke tijden er geen plaats voor de fiets was, zodat we nu pas om 16:30 vertrekken en rond 22:30 in Hilversum aankomen - we hoeven niet over te stappen.
Daarna op de fiets door het mooie Potsdam - wat een pracht en praal aan kastelen, paleizen fraai gelegen iin en rondom het water.
Voor Paul een bockwurst voor mij koffie met Apfeltorte.
We kwamen langs het KGB museum, hier hebben de Russen na 1945 tot ver in de 80-jaren veel mensen gevangen gezet (m.i. vooral politieke gevangenen). Een angstaanjagend beeld krijg je er van, wat de Russen allemaal 'flikten' (en dan te bedenken dat Poetin bij de KGB in Dresen is begonnen en daarvan nog veel vriendjes heeft).
We wilden verder fietsen, maar een geweldige regen en onweersbuii hield ons tegen - gelukkig konden we met anders schuilen onder de Nauemer Tor. Na tijd wachten in het naast gelegen café even een biertje, daarna was het droog.
Ik had het raam van de hotelkamer wijd opengezet en vreesde dat ondermeer het bed nat was. Gelukkig waren de gordijnen de grond wat nat - ik denk dat het goed hield tegen de rookstank.
Terug met de fiets naar de genoemde Nauemer Tor op zoek naar een eettentje. Het bleek dat in Potsdam er ook een Brandenburger Tor was.
Duits gegeten en daarna door het Park Sanssouci, waar wel 10 gebouwen staan, uiteenlopende van het imposante Neues Palast, Schloss Sanssouci het Chinse huis - wat een pracht en praal.
Het was goed dat we met de fiets waren wat lopend is dat eigenlijk geen doen. Al met al vandaag toch nog 35 km gereden.
Terug naar het hotel. Morgen met de fiets naar en door Berlijn, dat wordt ook een fraaie dag.

Zoals onze grote filosoof al zei : Ieder nadeel heb zijn voordeel,. Het niet meer doorfietsen resulteerde in een prachtige fietstocht door Potsdam

• 03 Augustus 2017 - 23:01

Theo:

Lees mijn reaktie bij gisteren. Was geen vooruitziende blik dus.

• 04 Augustus 2017 - 01:14

Barry:

Beste Wim, ik heb, via je zoals altijd leuke verslagen, weer vol bewondering de avonturen van je huidige fietstocht gevolgd. Vond ik je tocht met Jeroen eind mei/begin juni naar Oostenrijk al zoiets van “Once in a lifetime”, vervolgens nog geen 2 maanden later ook en passant Berlijn aan je CV toevoegen, het moet toch niet gekker worden. Maar behalve bewondering is er bij mij toch ook een gevoel van trots, tenslotte heb ik het hier toch over een tennis teamgenoot, alsmede een straatgenoot, waarbij de priemgetallen van onze huisnummers nog eens een extra binding geven. Kortom CHAPEAU! En als je morgen dan fietsend Berlijn binnenkomt, kan je, wetend dat je graag belangrijke mensen citeert, vol trots ook uitroepen: “Ich bin ein Berliner!”

• 04 Augustus 2017 - 06:47

Floor:

Knap gedaan mannen! Geniet van Berlijn!