Ballenstedt Köthen - Reisverslag uit Köthen, Duitsland van Wim - WaarBenJij.nu Ballenstedt Köthen - Reisverslag uit Köthen, Duitsland van Wim - WaarBenJij.nu

Ballenstedt Köthen

Blijf op de hoogte en volg Wim

02 Augustus 2017 | Duitsland, Köthen

Op tijd vertrokken bij Van der Valk in Ballenstedt met wederom mooi en droog weer. We fiets en langs de golfbaan, na een paar km kwamen we langs Schlosshotel van der Valk in Meisdorf (zouden de Duitse fans het Sylvie Meisdorf noemen - vrij naar een anekdote van een achterneef van Tola - we reden in de buurt van Middelburg met dat neefje, we passeerden het bord Mc Donalds richting Goes - hij maakte er zeer enthousiast van Mc Donalds goes MIddelburg (het Engelse goes dan).
We passeerden Ermsleben, Reinstedt, Hoym en gingen koffie drinken aan de Concordia See. In de see (een oude bruinkoolhoeve) mocht niet meer gezwommen noch gevaren waren - in 2009 zijn er een aantal huizen in het meer verdwenen met aantal doden (zie https://de.wikipedia.org/wiki/Concordiasee_(Seeland)) Wel triest voor de pachters van het koffiehuis daar. Rustig vertrokken, maar na een paar kilometer zei Paul waar is je helm - juist ja laten liggen - ik omgedraaid en in hoog tempo terug. Daar aangekomen bleek de pachter achter ons aangereden te zijn met de helm - hij moest echter een eindje omrijden, dus we kruisten elkaar niet. Eind goed, al goed - Paul stond met de helm te wachten,
Doorgereden naar Stassfurt, weer langs gigantische graanvelden - halverwege merkte Paul een ree (hert) op, die met grote sprongen door het graanveld ging - een prachtig gezicht. In Stassfurt gelunched (voor mij weer met het traditionele glaasje melk voor mij.
We reden langs de rivier de Bode, een aantal km verder was de weg afgesloten, maar het leek erop dat we toch langs de rivier konden, die weliswaar naast zijn overs was getreden. Dus eigenwijs als wij zijn, toch er langs. Na ongeveer 1,5-2 km was de weg toch ondergelopen, terug en via een omweg naar Hohenerxleben (wat een plaatsnamen allemaal). Verder naar de redelijke plaats Bernburg.
Volgens de route zouden we aan de buitenkant van Bernburg blijven, de route was niet goed aangegeven volgens ons, we vroegen aan een passerende oude man op een bromfiets en vrogen hem de weg - zal wel aan ons liggen, maar dat konden we niet volgen. Weer eigenwijs een doodlopende weg ingereden, na een aantal km kwamen web tot de ontdekking dat dit ook niet de route was. We passeerden een enorm fabriekscomplex, dat later bij navraag een zoutfabriek bleek te zijn.
(voor een indruk - https://www.esco-salt.com/bernburg.html).
Terug door het centrum - leken de route weer op te pakken - maar dat was rondjes draaien. Via Google Maps kwamen we weer op de route,
Uiteindelijk kwamen we in Köthen aan waar we vrij laat (17:40) in het Stadthotel twee kamers hadden gereserveerd. Een groot oud gebouw waar we eerst een plisje c.q. een radler namen.
Ruim 110 km op de teller - door de omwegen veel meer op de teller dan uitgerekend.
Snel gedoucht en lekker geweten in Italiaans restaurant.

Mooi maar voldaan terug naar het hotel, ik verwacht dat we goed gaan slapen (hoewel er motorrijders met boven de 70 (?) decibel voorbij schieten.
Hoewel hoor ik net dat Ajax niet er is geslaagd om de Champions League te halen.

Morgen op weg voor de laatste ruim 200 km naar Berlijn..