Potsdam Berlijn Potsdam - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Wim - WaarBenJij.nu Potsdam Berlijn Potsdam - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Wim - WaarBenJij.nu

Potsdam Berlijn Potsdam

Blijf op de hoogte en volg Wim

04 Augustus 2017 | Duitsland, Potsdam

Een rustiig ontbijt genoten in het B&B hotel. Mijn apullen had ik ingepakt, omdat ik naar een ander kamer ging verhuizen.
Rond 10:00 uur op de fiets naar Berlijn. Bij het eerste "schild' van Berlijn een foto laten nemen. Verder door een prachtig bosrijk gebied (de Berliner Forst en dass Grunewalld) met uitzicht op de Grosser Wannee en de Havel.
Koffie gedronken bij de Grune Wald turm (laatste dag met taart).
We bereikte één lange weg, van wel 5-7 km lang, die de naam had van Heerstrasse, Kaiserdamm, Bimarkstrasse en uiteindelijk Strasse des 17 juni (genoemd naar de volksopstand in de DDR in 1953. Het laatste stuk loopt door heet Tiergarten park tot aan de Branderburger Tor.
We reden onder de Tor door (ik dacht even Barry met de uitspraak Ich bin ein Berliner), het tradionele fotootje. Je kon merken dat vakantie seizoen, veel toertisten en veel gropen van toeristen die uitleg kregen of achte de gids (met vlag) aanliepen. De straat verder vervolgd langs prachtige gebouwen en kerken - het waren aardig wat toeristen op de been, maar m.i. gezellig druk.
Lunch bij Restaurant Refugium op de Gendaemmakrkt.
Het Judischen Maseum bezocht (vooral van binnen een apart museum wat de geschiedenis van de Joden laat zien vanaf de Middeleeuwen tot nu toe.). Verder langs Checkpoint Charlie, deel van de Berlijnse Muur dat er nog is blijven staan, Topografie des Terrors.
IK vergeet vast nog een aantal indrukwekkende gebouwen en straten.
Langs het DB hauptbahnhof om te kijken hoe het morgen zou gaan
Omdat het toch al tegen 17:00 aanliep, besloten we met de trein terug te gaan. We misten er net een op een minuutje, de volgende misten we ook omdat die trein het naastgelegen perron kreeg toebedeeld vanwege een andere verlate trein (en we stonden ook te kletsen met een Duits echtpaar).
We gingen met de lege fiets de roltrap op, dat ging wel, maar morgen met volle bepakking is dat een zware klus (er gaat gelukkig ook een lift).
Rond 18:20 thuis, verfrissen, omkleden en rrond 19:00 naar een restaurant. Hetzelfde gezellige pleintje maar nu bij de buurman.
Lekker gegeten - halverwege begon een bandje (drum, elektrische piano, sax) gezillige oude nummers te speken (When a man loves a women - Percy Sledge, Take Five - Dave Brubeck)
In het schemerdonker op de fiets terug naat hotal.
Morgen een beetje de tijd vullen en op tijd naat Berlijn waar we om 16:30 vertrekken vanaf Berlin Hauptbahnhof

• 05 Augustus 2017 - 08:01

Ilse:

Wat fijn dat jullie nog zoveel van Berlijn en de omgeving hebben kunnen zien. En nu morgen met veel herinneringen van een geweldige reis in de trein naar huis. Welkom thuis!!