Ballenstedt Köthen - Reisverslag uit Köthen, Duitsland van Wim - WaarBenJij.nu Ballenstedt Köthen - Reisverslag uit Köthen, Duitsland van Wim - WaarBenJij.nu

Ballenstedt Köthen

Blijf op de hoogte en volg Wim

02 Augustus 2017 | Duitsland, Köthen

Op tijd vertrokken bij Van der Valk in Ballenstedt met wederom mooi en droog weer. We fiets en langs de golfbaan, na een paar km kwamen we langs Schlosshotel van der Valk in Meisdorf (zouden de Duitse fans het Sylvie Meisdorf noemen - vrij naar een anekdote van een achterneef van Tola - we reden in de buurt van Middelburg met dat neefje, we passeerden het bord Mc Donalds richting Goes - hij maakte er zeer enthousiast van Mc Donalds goes MIddelburg (het Engelse goes dan).
We passeerden Ermsleben, Reinstedt, Hoym en gingen koffie drinken aan de Concordia See. In de see (een oude bruinkoolhoeve) mocht niet meer gezwommen noch gevaren waren - in 2009 zijn er een aantal huizen in het meer verdwenen met aantal doden (zie https://de.wikipedia.org/wiki/Concordiasee_(Seeland)) Wel triest voor de pachters van het koffiehuis daar. Rustig vertrokken, maar na een paar kilometer zei Paul waar is je helm - juist ja laten liggen - ik omgedraaid en in hoog tempo terug. Daar aangekomen bleek de pachter achter ons aangereden te zijn met de helm - hij moest echter een eindje omrijden, dus we kruisten elkaar niet. Eind goed, al goed - Paul stond met de helm te wachten,
Doorgereden naar Stassfurt, weer langs gigantische graanvelden - halverwege merkte Paul een ree (hert) op, die met grote sprongen door het graanveld ging - een prachtig gezicht. In Stassfurt gelunched (voor mij weer met het traditionele glaasje melk)
We reden langs de rivier de Bode - je zag dat hoog water was geweest en de rivier naast zijn oevers was getreden- we passeerden een bord dat de weg was afgesloten - eigenwijs als we waren toch er langs. 1,5 tot 2 km bleek de weg inderdaad onderlopen. Omgedraaid en via een omweg naar Hohenerxleben (Duitsers kunnen ook wat van de plaatsnamen). We reden door een natte en glibberig pad door een bos.
Door naar de plaats Bernburg, daar ging het helaas fout (ik denk dat we een charmante gids moeten meenemen). Wij reden een verkeerde weg in, na een paar km weer terug. We passeerden een enorm fabriekscomplex, later vernamen we dat het zout fabriek is (voor een indruk - zie https://www.esco-salt.com/bernburg.html)
Door het centrum van de plaats (was volgens de route niet nodig).
Google Maps bracht weer uitkomst, een plaats op de route gezocht en de door Maps aangegeven route gevolgd. Met de oortjes in de oren - wie had gezegd dat ik daar ooit mee zou rijden had ik "voor gek" verklaard.
Uiteindelijk kwamen we laat (17:40) en teveel kilometers op de teller (ruim 110km) kwamen we aan in Köthen, waar we twee kamers hadden gereserveerd. Een groot oud gebouw met heel veel kamers.
Gegeven het aantal kilometers moeten we goed slapen, hoewel we hier in centrum af en toe motoren horen die de knalpijp er af hebben gehaald.
Het is zo'n dag waar de zaken fout gaan
- helm vergeten en terug gereden
- terug en omgereden vanwege de rivier die buiten de oevers was getreden.
- verkeerd en veel omgerden in Bernburg
- halverwege bleek dat Paul nog de hotelsleutel van van der Valk in zijn zak had.
- Ajax op een paar minuten voor het einde uitgeschakeld.

Het lekkere eten vergoeden vanavond veel.

Morgen op weg naar de laatste 200 km.

IK wil ook vast allen die een reactie hebben geplaatst bedanken, dat geeft de burger echt moed.

• 03 Augustus 2017 - 00:01

Jeroen:

Ha Ha oortjes in en fietsen maar, volgend jaar naar Stockholm met een Google Glass bril op.

• 03 Augustus 2017 - 02:39

Wim:

Jeroen,
    gewoon volgend jaar met een VR bril op en op de home trainer thuis.
    Geen wind, geen regen, geen zon en zonnebrand creme, geen pijn in je ......, geen gehobbel als je over bospaadjes of vooral wegen met kinderhoodfjes rijdt, geen gemene klimmetjes of lastige en gevaarlijke afdalingen.
    OP tijd voor koffie, lunch, eten 's-avonds en zeker een lekker bed.

Maar dan mis je ook een hoop ......

• 03 Augustus 2017 - 08:33

Jo :

Wel wat kleine tegenslagen maar als je dan hoort dat je vrouwtje weer de 1e prijs gewonnen heeft moet dat toch weer een hele hoop goed maken. Veel fiets plezier verder. Groeten Jo

• 03 Augustus 2017 - 09:55

Adri :

Die laatste 200 km moeten een fluitje van een cent zijn,mannen! Hebben bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Houdt moed en wij wensen jullie een een glorieuze intocht in Berlijn!

• 03 Augustus 2017 - 21:51

Paul:

De intocht in Potsdam was glorieus . Wij zijn met de trein gekomen.Mijn schuld had geen lust meer om nog twee dagen Parijs Roubaix te rijden. Wim stond gelukkig toe met de trein te gaan toen we gelaarsd en gespoord stonden. Zoals Wim vanavond wel zal rapporteren is Potsdam op de fiets grandioos

• 03 Augustus 2017 - 22:58

Theo:

Dat is toch jammer. Ik hoop dat de dames van het Nederlands elftal een andere instelling ten toon spreiden a.s. Zondag.
    Veel plezier nog in Berlijn.